Nieuwe week, nieuwe kansen! (13/10 – 20/10) - Reisverslag uit Adhikaridanda, Nepal van Jorrit Koop - WaarBenJij.nu Nieuwe week, nieuwe kansen! (13/10 – 20/10) - Reisverslag uit Adhikaridanda, Nepal van Jorrit Koop - WaarBenJij.nu

Nieuwe week, nieuwe kansen! (13/10 – 20/10)

Blijf op de hoogte en volg Jorrit

20 Oktober 2014 | Nepal, Adhikaridanda

Deze week ben ik begonnen met een plan.
Ik wil elke dag een Engels les gaan geven en alle informatie verzamelen die hier is achter gelaten door vorige vrijwilligers.
Het regelen van de Engels lessen ging redelijk makkelijk, check. Elke dag het eerste uur kan ik samen met een docent een Engels les geven.
Het vinden van de informatie van de vorige vrijwilligers is een stuk lastiger. Dit is op z’n Nepalees gedocumenteerd en er moet dus een hele zoektocht aan vooraf gaan.

Van maandag tot vrijdag waren het normale dagen, niks bijzonders op de school. Ik begin een beetje mijn draai te vinden in de school. Langzaam aan kan ik meer dingen doen. Deze week ben ik gaan werken aan het onderzoek voor school. Zijn coöperatieve werkvormen mogelijk in Nepal? Hiervoor heb ik nu lekker wat informatie verzamelt zodat ik ook thuis zonder internet daarover kan lezen.
Op de school ben ik ook interviews gaan afnemen om te weten te komen wat de leraren waarmee ik wil gaan werken willen leren. Dan kan ik kijken hoe ik kan helpen.
Ook de Engelse lessen geven me iets meer structuur en daardoor voel ik me ook iets beter op de school. Ik blijf ook veel observeren, maar kan dat nu steeds gerichter doen. Ik weet nu wat hun voor opleiding is en dan is het opeens heel knap hoe ze les geven.

Class education Age
ECD (pre-school) 4-5
1-5 Primary 5-10
6-8 Lower secundary 11-14
9-10 Secondary 14-16
11-12 Higher secondary 16-18
College (bachelor) 18- 21/22
University (master

Heb je secundary afgesloten mag je tot primary lesgeven.
Heb je higher secondary afgesloten mag je tot lower secondary lesgeven.
Heb je college afgesloten mag je tot secondary lesgeven.
Heb je university afgesloten mag je alles lesgeven.
Je moet dan wel een vak education hebben gehad. Hierin moet je 45 dagen stagelopen. Stagelopen betekent dat je les geeft. Er is niemand die je controleert.
Opeens is het niveau van de Nepalese docent niet zo gek meer. Eigenlijk nog best knap hoe ze lesgeven. Het is ze nog nooit uitgelegd hoe je les kan geven en hoe kinderen leren.

Vrijdag was er opeens een sportdag voor de jongens. De meisjes mogen toekijken die kunnen toch niks! Nee hoor, grappie. De meisjes hebben al een sportdag gehad. Een sportdag betekent een redelijk geïmproviseerd basketbal en volleybal toernooitje. Leuk hoor, maar met een beetje planning kan je iedereen mee laten doen en nieuwe spellen spelen.

Op school gaat het iets beter. Hopelijk is dit het begin van de verbetering. Dan wil ik straks niet eens meer weg. Dat zou wat zijn! Nu ben ik nog wel een verdrietig en heb ik het nog wel lastig. Maar alles komt goed!
Ik heb nu ook de around Annapurna trek in de planning staan! Vet! Wel een beetje spannend aangezien er vorige week allemaal doden zijn gevallen door een sneeuwstorm. Bedankt nog voor alle bezorgdheid vanuit Nederland, vond ik wel lief! Maar ik weet natuurlijk wanneer ik de bergen in moet gaan. Komt er een sneeuwstorm aan? Dan wacht ik gewoon een weekje. Zo simpel is dat.

Vrijdag ben ik met een van de leraren achterop de motor naar een Agrarisch research Centre geweest. Het was heel interessant, vooral omdat alles biologisch is en eigenlijk ook wel heel ouderwets. Het schijnt wel een heel goed centrum te zijn. Er hangt veel rust.
Het was ook leuk om eens met een echte Nepalees een soort vrienden gesprek te hebben. Nu kon ik eens echt vragen stellen die je niet zo snel vraagt over de cultuur, hihi jaja ook over seks.

Hierna ben ik met de bus, een luxe met tv, terug naar Pokhara gegaan. In Pokhara voelde ik me dit keer ook minder relaxed. Het is jammer dat je elk weekend mensen ontmoet en dan weer weg gaat. Als je terugkomt zijn de andere weer weg. Je bent dus telkens bezig met hetzelfde gesprek. Behalve als je een Nepalese alcoholist ontmoet en daar maar een praatje me gaat maken, dat is een ander soort gesprek.
Zaterdag moest ik op trekking gear jacht. De laatste spullen voor de trek kopen. Super leuk, want ik hou van shoppen! Shoppen is hier wel iets leuker doordat er een onderhandelingsspel bij hoort. Het is echt een sport om het zo goedkoop mogelijk te krijgen. Ik word er ook steeds beter in!
Zaterdag ging ik weer terug naar het dorp. Deze week loop ik van zondag tot dinsdag stage, zodat ik woensdag kan beginnen met de trek. Zondag op school, het moet niet gekker worden. Het was zelfs een productieve dag. Ik heb een simpel lesvoorbereidingsformulier gemaakt. Denk dat de docenten hier veel profijt van kunnen hebben. Een les duurt maar 45 minuten en alles moet dus goed gepland zijn. Hopelijk kan ik dat zo uitdagen.

Maandag ben ik om half 7 gewapend met een sikkel naar het rijstveld vertrokken. De rijst moet gesneden worden en daarna drogen. 2 uur voor school ben ik een echte Nepalese boer geweest. Tof!
Op school was er vandaag een Britse docent van de zusterschool in Engeland. Hierdoor was er weer een opening met alles erop en eraan. Dansen, tikha, bloemen, sjaaltje en dit keer kreeg ik ook een hoedje. Ik ben onderhand drie keer welkom geheten. Hoe vaak zal dit nog gebeuren?
Wel leuk om eens met een westers medemens te kunnen praten over de school en de ervaring. Hij is hier voor een weekje en alles word door de Headmaster geregeld. Het is echt een speciale gast.

Ik ben nu helemaal bij met mijn waarbenjij.nu. YES! Alles is weer up-to-date. Woensdag 22 oktober ga ik beginnen met een trek van 15 dagen samen met een gids. Hierna zal ik jullie weer proberen een berichtje te sturen. Zal vast een leuk bericht zijn na zo’n mooie tocht.

De groeten,

Milan (mijn Nepalese naam)

  • 20 Oktober 2014 - 12:33

    Rene:

    ha milan,
    Het wordt nog spannend, daar. een hele mooie reis en weer heel terugkomen. Beloofd is beloofd. X. Rene

  • 20 Oktober 2014 - 20:49

    Jorrit, Grote:P:

    Man man man, wat maak je allemaal mee! Prachtig om te zien hoe de moeilijke start je door een dal heeft laten lopen, maar dat je jezelf hebt kunnen laten zien dat je door kunt gaan en kunt volhouden. Knap hoor! Ik kan me niet voorstellen hoe dat moet zijn, want op mijn reis kon ik gewoon makkelijk de taal spreken of verstaan. Jij hebt echt een zware kluif aan alles wat je daar doet. Diep respect en blijf alsjeblieft schrijven in die mooie, recht-toe-recht-aan voor z'n raap stijl die je hebt. Gewoon neerpennen, wat er gebeurd, wat je vind en hoe je je daar bij voelt. Ik ben bij je! (En skypen mag ook altijd, heel graag:))

  • 22 Oktober 2014 - 11:46

    Jasper:

    Heey Jorrit.

    Kwam via FB op je site terecht. Heb alles maar snel terug gelezen vanaf het begin. Phoe hè.... wat heb jij veel toffe en wat minder toffe dingen mee gemaakt! Zorg dat je vooral geniet van de toffe en mooie dingen en het wat minder leuke je niet aantrekt. Probeer zoveel mogelijk mee te maken want die ervaringen neemt niemand je meer af!

    Succes nog en na terugkomst maar eens een biertje doen ;)
    Gr Jasper

  • 23 Oktober 2014 - 18:01

    Kirsten:

    Dat je toch zo trouw zou gaan schrijv
    en. Nooit gedacht! En zo leuk om te lezen .
    Xxbest een ok naam milan trouwens

  • 02 November 2014 - 18:30

    Lysette:

    Lieve Jorrit
    Een super fijne trek toegewenst geniet ervan!
    Koester al je mooie momenten
    kus lysette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorrit

Actief sinds 07 Sept. 2014
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 4424

Voorgaande reizen:

12 September 2014 - 31 Januari 2015

Nepal

Landen bezocht: